Tymbark dobry, Tymbark nasz! Jak powstała marka ciesząca się zaufaniem na całym świecie?
Marka Tymbark należy do Grupy Maspex, która jest jednym z największych producentów żywności w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Polski koncern spożywczy Maspex powstał w 1990 roku, natomiast marka Tymbark narodziła się dużo wcześniej. Jej historia sięga bowiem roku 1936, kiedy to w malowniczej miejscowości Tymbark w sercu Beskidu Wyspowego powstała Spółdzielnia Owocarska. Jak to się stało, że po blisko 90 latach marka cieszy się tak wielkim zaufaniem?
Inicjatywa młodego inżyniera sadownictwa
W 1936 roku Józef Marek, nauczyciel w szkółce sadowniczej, marzył o tym, by góry Ziemi Limanowskiej zakwitły sadami. Wówczas nikt nie przypuszczał, że będzie to początek wielkiego sukcesu polskiej marki. Szkółka z roku na rok przynosiła coraz więcej plonów i można było rozszerzać działalność i przyjmować coraz więcej chętnych do pracy. Ogromna determinacja oraz ciężka praca sprawiły, że powstała pierwsza na Podhalu Spółdzielnia Owocarska.
W trakcie trwania II wojny światowej Spółdzielnia została wielokrotnie ograbiona z maszyn i większości zapasów. Ze względów politycznych była miejscem częstych odwiedzin okupanta. Okoliczni mieszkańcy oraz instytucje jednoczyli się i spotykali potajemnie w piwnicach Spółdzielni z Markiem Józefem na czele. Tym, którzy byli podejrzani o działania konspiracyjne wydawano nowe dokumenty i zatrudniano jako gajowych czy sadowników. Mimo wielu perturbacji po wojnie Spółdzielnia przetrwała i stała się jedną z najprężniej rozwijających się firm w kraju. Kiedy w 1950 roku upaństwowiono Spółdzielnię, stała się częścią Centralnego Zarządu Przemysłu Owocowo-Warzywnego.
Do tego czasu Tymbark nie miał jeszcze konkretnego logo. Na etykietach znajdowały się postacie kogucików, będących nawiązaniem do miejscowości – Tymbark.
Bardzo mocno polecam artykuł “Maruś – inż. Józef Marek” – historia o inż. Józefie Marku”, do którego link znajdziecie w źródłach u dołu strony. W artykule przedstawiona jest w szczegółach historia marki Tymbark za czasów zarządzania Marka Józefa, o których warto przeczytać. Większość marek, które istniały przed II wojną światową (np. E.Wedel, Blikle, Prince Polo) przechodziło przez bardzo ciężkie czasy przywłaszczenia, zniszczeń, reprywatyzacji. Tym bardziej warto poznać i docenić ich historię.
Utrwalanie i umacnianie pozycji na rynku
Po trzydziestu latach Tymbark włączył się w struktury Iglopolu, a w 1990 przekształcono firmę w samodzielne przedsiębiorstwo. Logo, które znamy do dzisiaj, ukształtowało się w 1991 roku. Jego inicjatorem był ówczesny dyrektor handlowy. Słynne jabłko w logo Tymbarku nie wzięło się znikąd. To owoc, którego w malowniczym Tymbarku i okolicach nie brakuje! Lata 1990-1998 były dla Tymbarku bardzo owocne. To wtedy pracowano nad utrwaleniem oraz umocnieniem pozycji firmy na rynku.
Jednak dopiero przejęcie marki przez grupę Maspex w 1999 roku zaowocowało ogromną rozpoznawalnością. Dzisiaj Maspex eksportuje soki i napoje marki Tymbark do około 30 krajów na świecie. Orzeźwiające nuty z Polski rozpieszczają podniebienia również mieszkańców krajów egzotycznych. Przeprowadzenie szeregu inwestycji w unowocześnienie fabryki oraz budowanie marki przyniosło wymierne rezultaty. Jedną z największych inwestycji było otwarcie linii z technologią aseptyczną, która pozwala produkować soki i napoje bez barwników i konserwantów. To podniosło wartość i jakość produktu, który pokochały dzieci oraz dorośli.
Odpowiedzialna produkcja oraz reklama i promocje
Budowanie marki Tymbark opiera się na mocnych fundamentach. Polscy konsumenci darzą ją zaufaniem i chętnie polecają. Marka postrzegana jest przez konsumentów jako wartościowa, co zostało potwierdzone licznymi nagrodami. Za sukcesem stoi niewątpliwie odpowiedzialna produkcyjna oraz ciekawe reklamy i promocje. Również kampanie reklamowe oraz znak rozpoznawczy Tymbarku, jakim są kultowe hasła pod kapslami, przyczyniły się do sukcesu marki. Wiele osób uwielbia również hasła spod nakrętki, które bez wątpienia trafiają w sedno i mogą ułatwić wyrażanie uczuć. Ten trik Tymbark chętnie wykorzystuje w licznych kampaniach reklamowych, w których widać, jak tworzy świetną relację z konsumentami. Nie podlega wątpliwości, że kapsle Tymbarka są dzisiaj jego ikoną!
Kapsel jest bardzo głęboko zakorzenionym symbolem marki. Stał się obiektem zainteresowań, dlatego też powstaje wiele ciekawych koncepcji marketingowych z kapslem w roli głównej. Jedną z ciekawszych aktywacji była zabawa “OPERACJA: KAPSEL” zorganizowana przez agencję Click5 na zlecenie marki Tymbark. Była to forma gry interaktywnej w czasie rzeczywistym, która polegała na odnalezieniu kapsla skradzionego z Muzeum w Tymbarku.
Scenariusz zawierał wiele wątków oraz zagadek, które prowadziły przez wiele serwisów, blogów i kanałów komunikacji w świecie online. Ostatecznie zabawa kończyła się grą miejską na rynku w Krakowie, a szczęśliwy znalazca szkatułki z kapslem Tymbarku otrzymał samochód Mini One w charakterystycznym dla marki kolorze 🙂
Ja osobiście też lubię znajdywać ciekawe hasła pod kapslami Tymbarków. Mój ulubiony kapsel to:
HAKUNA MATATA
A Twój?
Źródła:
- Źródło: http://tymbark.in/marus-inz-jozef-marek-2/
- Źródło: https://tymbark.com/o-nas/o-tymbarku/
- Źródło: https://archiwum.allegro.pl/oferta/stare-kapsle-tymbark-16-szt-stan-bdb-i7055333859.html
- Źródło: https://interaktywnie.com/kreacja/newsy/realizacje/operacja-kapsel-5443