Historia marki Tymbark. Czy Tymbark zawsze należał do Grupy Maspex?

Tymbark dobry, Tymbark nasz! Jak powstała marka ciesząca się zaufaniem na całym świecie?

Marka Tymbark należy do Grupy Maspex, która jest jednym z największych producentów żywności w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Polski koncern spożywczy Maspex powstał w 1990 roku, natomiast marka Tymbark narodziła się dużo wcześniej. Jej historia sięga bowiem roku 1936, kiedy to w malowniczej miejscowości Tymbark w sercu Beskidu Wyspowego powstała Spółdzielnia Owocarska. Jak to się stało, że po blisko 90 latach marka cieszy się tak wielkim zaufaniem?

Inicjatywa młodego inżyniera sadownictwa

W 1936 roku Józef Marek, nauczyciel w szkółce sadowniczej, marzył o tym, by góry Ziemi Limanowskiej zakwitły sadami. Wówczas nikt nie przypuszczał, że będzie to początek wielkiego sukcesu polskiej marki. Szkółka z roku na rok przynosiła coraz więcej plonów i można było rozszerzać działalność i przyjmować coraz więcej chętnych do pracy. Ogromna determinacja oraz ciężka praca sprawiły, że powstała pierwsza na Podhalu Spółdzielnia Owocarska.

W trakcie trwania II wojny światowej Spółdzielnia została wielokrotnie ograbiona z maszyn i większości zapasów. Ze względów politycznych była miejscem częstych odwiedzin okupanta. Okoliczni mieszkańcy oraz instytucje jednoczyli się i spotykali potajemnie w piwnicach Spółdzielni z Markiem Józefem na czele. Tym, którzy byli podejrzani o działania konspiracyjne wydawano nowe dokumenty i zatrudniano jako gajowych czy sadowników. Mimo wielu perturbacji po wojnie Spółdzielnia przetrwała i stała się jedną z najprężniej rozwijających się firm w kraju. Kiedy w 1950 roku upaństwowiono Spółdzielnię, stała się częścią Centralnego Zarządu Przemysłu Owocowo-Warzywnego.

Do tego czasu Tymbark nie miał jeszcze konkretnego logo. Na etykietach znajdowały się postacie kogucików, będących nawiązaniem do miejscowości – Tymbark.

Bardzo mocno polecam artykuł “Maruś – inż. Józef Marek” – historia o inż. Józefie Marku”, do którego link znajdziecie w źródłach u dołu strony. W artykule przedstawiona jest w szczegółach historia marki Tymbark za czasów zarządzania Marka Józefa, o których warto przeczytać. Większość marek, które istniały przed II wojną światową (np. E.Wedel, Blikle, Prince Polo) przechodziło przez bardzo ciężkie czasy przywłaszczenia, zniszczeń, reprywatyzacji. Tym bardziej warto poznać i docenić ich historię.

Utrwalanie i umacnianie pozycji na rynku

Logo Tymbark po 1990r.

Po trzydziestu latach Tymbark włączył się w struktury Iglopolu, a w 1990 przekształcono firmę w samodzielne przedsiębiorstwo. Logo, które znamy do dzisiaj, ukształtowało się w 1991 roku. Jego inicjatorem był ówczesny dyrektor handlowy. Słynne jabłko w logo Tymbarku nie wzięło się znikąd. To owoc, którego w malowniczym Tymbarku i okolicach nie brakuje! Lata 1990-1998 były dla Tymbarku bardzo owocne. To wtedy pracowano nad utrwaleniem oraz umocnieniem pozycji firmy na rynku.

Logo Tymbark

Jednak dopiero przejęcie marki przez grupę Maspex w 1999 roku zaowocowało ogromną rozpoznawalnością. Dzisiaj Maspex eksportuje soki i napoje marki Tymbark do około 30 krajów na świecie. Orzeźwiające nuty z Polski rozpieszczają podniebienia również mieszkańców krajów egzotycznych. Przeprowadzenie szeregu inwestycji w unowocześnienie fabryki oraz budowanie marki przyniosło wymierne rezultaty. Jedną z największych inwestycji było otwarcie linii z technologią aseptyczną, która pozwala produkować soki i napoje bez barwników i konserwantów. To podniosło wartość i jakość produktu, który pokochały dzieci oraz dorośli.

Odpowiedzialna produkcja oraz reklama i promocje

Budowanie marki Tymbark opiera się na mocnych fundamentach. Polscy konsumenci darzą ją zaufaniem i chętnie polecają. Marka postrzegana jest przez konsumentów jako wartościowa, co zostało potwierdzone licznymi nagrodami. Za sukcesem stoi niewątpliwie odpowiedzialna produkcyjna oraz ciekawe reklamy i promocje. Również kampanie reklamowe oraz znak rozpoznawczy Tymbarku, jakim są kultowe hasła pod kapslami, przyczyniły się do sukcesu marki. Wiele osób uwielbia również hasła spod nakrętki, które bez wątpienia trafiają w sedno i mogą ułatwić wyrażanie uczuć. Ten trik Tymbark chętnie wykorzystuje w licznych kampaniach reklamowych, w których widać, jak tworzy świetną relację z konsumentami. Nie podlega wątpliwości, że kapsle Tymbarka są dzisiaj jego ikoną!

Kapsel jest bardzo głęboko zakorzenionym symbolem marki. Stał się obiektem zainteresowań, dlatego też powstaje wiele ciekawych koncepcji marketingowych z kapslem w roli głównej. Jedną z ciekawszych aktywacji była zabawa “OPERACJA: KAPSEL” zorganizowana przez agencję Click5 na zlecenie marki Tymbark. Była to forma gry interaktywnej w czasie rzeczywistym, która polegała na odnalezieniu kapsla skradzionego z Muzeum w Tymbarku.

Scenariusz zawierał wiele wątków oraz zagadek, które prowadziły przez wiele serwisów, blogów i kanałów komunikacji w świecie online. Ostatecznie zabawa kończyła się grą miejską na rynku w Krakowie, a szczęśliwy znalazca szkatułki z kapslem Tymbarku otrzymał samochód Mini One w charakterystycznym dla marki kolorze 🙂

Ja osobiście też lubię znajdywać ciekawe hasła pod kapslami Tymbarków. Mój ulubiony kapsel to:

HAKUNA MATATA

A Twój?

Źródła:

(Visited 958 times, 2 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *