Marka E.Wedel – historia trzech pokoleń Wedlów polskiej marki czekoladowej

Historia marki E.Wedel

Historia słynnej czekolady marki E.Wedel ma już 170 lat! To niewątpliwie wieloletni sukces, który wciąż prężnie się rozwija. Niestety w swojej słodkiej historii nie zabrakło również gorzkich momentów. Jednak mimo trudności marka E.Wedel przetrwała. W czym tkwi sekret wieloletniego sukcesu? Jakie były początki tej czekoladowej historii?

Początki marki sięgają roku 1851

Historia marki E.Wedel rozpoczęła się w roku 1851, kiedy to Karol Wedel otworzył w Polsce swój pierwszy firmowy sklep. W Warszawie przy ul. Miodowej powstała mała manufaktura czekolady, gdzie poza pitną czekoladą serwowano również prozdrowotne przysmaki. Drezdeński syrop słodowy na przeziębienie, pastylki z mięty pieprzowej czy właśnie słynna czekolada o niepowtarzalnej kompozycji smaku.

Cukiernia Wedla szybko zrobiła furorę i skupiała rzesze miłośników. Karmelki leczące kaszel czy czekolada w płynie miały wielu zwolenników. Poza talentem cukierniczym Karol wykazywał niespotykany na tamte czasy zmysł marketingowy, publikując reklamy swoich produktów na łamach „Kuriera Warszawskiego”.

Marka E.Wedel z pokolenia na pokolenie

Trzy pokolenia Wedlów

Karol Wedel od zawsze marzył o tym, by jego syn Emil również pokochał cukiernictwo i przejął jego prężnie rozwijające się przedsiębiorstwo. Już od najmłodszych lat rozbudzał w nim pasję oraz przekazywał wiedzę. Emil, idąc w ślady ojca, przeszedł drogę od ucznia po prawdziwego mistrza. Jego kariera bogata była w liczne praktyki poza granicami kraju — w Szwajcarii, Niemczech, Francji czy Anglii.

Po uzyskaniu doktoratu z chemii spożywczej, w 1865 roku Emil wrócił do Polski, by włączyć się w prowadzenie firmy ojca. Liczący się w stolicy zakład przemysłowy Karol Wedel oddał w prezencie ślubnym swojemu synowi w 1872 roku. Dzięki dynamicznemu rozwojowi, Emil mógł przenieść firmę do zakupionej przez ojca kamienicy przy ul. Szpitalnej. To tu po dziś dzień znajduje się firmowy sklep i najstarsza Pijalnia Czekolady E.Wedel – „Staroświecki Sklep”.

Jak powstało słynne logo marki E.Wedel?

Kontynuując dzieło ojca, Emil rozwijał przedsiębiorstwo, wprowadzając do oferty również nowe produkty. Trzymał się standardów wypracowanych przez Karola, jednak miał również własne, innowacyjne pomysły. Wyroby Wedla, a w szczególności pyszna czekolada, zyskały świetną markę i popularność.

Na rynku zaczęły pojawiać się podróbki, przez co Emil zdecydował się na odręczne podpisywanie każdej tabliczki czekolady. Składany odręczny podpis z czasem stał się znakiem rozpoznawczym marki. Po dziś dzień logo jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych logotypów w kraju.

Bez wątpienia Emil dbał o wizerunek firmy. Dokładał wszelkich starań, aby plakaty przedstawiały świetne ilustracje. Po dziś dzień marka współpracuje z najlepszymi ilustratorami tworzącymi niebanalne kampanie marketingowe, w dalszym ciągu nawiązując do tradycyjnej estetyki.

Firma, która przetrwała okres wojenny

Leonetto Capiello, 1925, Paryż

Emil Wedel, idąc w ślady ojca, kształcił swojego syna Jana, by ten przejął w przyszłości rodzinny interes. Jan tak samo jak jego ojciec zdobył doktorat z chemii spożywczej, studiując w Berlinie i Szwajcarii. Kiedy w 1919 roku zmarł Emil Wedel, jego syn Jan przejął przedsiębiorstwo.

Z powodzeniem kontynuował rozwój wedlowskiej tradycji. To z jego polecenia w 1926r. powstała znana po dziś dzień grafika chłopca na zebrze z tabliczką czekolady na plecach.

Firma generowała spore dochody, a jej największy rozkwit przypadł w okresie międzywojennym. 1930 roku została otwarta fabryka na warszawskiej Pradze, gdzie asortyment poszerzono o dobrze znane do dzisiaj Ptasie Mleczko. Czekoladowe specjały generowały ogromne zainteresowanie, dlatego też otwierano kolejne sklepy już poza Warszawą. Pierwsze pojawiły się w Krakowie, Poznaniu czy Łodzi. Mało tego, z czasem znajomość produktów wyszła nawet poza granice kraju.

Pod koniec lat trzydziestych marka E.Wedel znana i rozpoznawalna już była nie tylko w kraju, ale także w Europie, USA czy Japonii. Rozwój firmy przerwała II Wojna Światowa. Po jej zakończeniu produkcja znów ruszyła, jednak z nowym, komunistycznym kierownictwem, które usunęło Jana Wedla z fabryki. Jan Wedel nie doczekał potomka, który mógłby przejąć działalność.

W tym czasie zmianie uległa również nazwa przedsiębiorstwa. Do nazwy marki E.Wedel powrócono dopiero 1 989 roku po procesach prywatyzacji. Dopiero od 1993 roku marka E.Wedel zaczęła konkurować ze światowym liderem sprzedaży czekolady marką Milka (poznaj historię marki Milka). Nie mniej jednak mimo silnej pozycji nie udało się Milce wyprzeć marki E.Wedel z rynku Polskiego. Polacy bardzo cenili i cenią do dziś polskie marki i ich producentów.

Marka E.Wedel dzisiaj

Firma istnieje po dziś dzień i wciąż pamięta o tradycji, produkując  produkty niezmiennie pod tym samym logo. Dostosowująca się do współczesnych odbiorców, marka E.Wedel wprowadza nowe wyroby, jednak dalej odwołując się do tego, co tradycyjne.

Pyszne, wedlowskie słodkości cieszą podniebienia od pokoleń, na dobre wpisując się w historię Polski. Choć nie na wszystkich produktach możemy zobaczyć kultową już zebrę. Na poniższym filmie marka wyjaśnia Dlaczego?:

Przeczytaj również o historii innych marek

Źródła:

  • Źródło: https://wedel.prowly.com/
  • Źródło: Kronika warszawska str. 107-122 Violetta Urbaniak
  • Źródło: https://wedelpijalnie.pl/o-nas/historia-marki-e-wedel
(Visited 445 times, 2 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *