Claimy marketingowe – co to jest? Przykłady claimów na opakowaniach.

Claimy co to jest?

Podejmowanie decyzji na zakupach to bardzo złożony proces. Wyobraź sobie, że stoisz w sklepie przy półce z jogurtami i zastanawiasz się, który kupić. Zastanów się jakie czynniki bierzesz pod uwagę, by ostatecznie wybrać ten właściwy jogurt. Część elementów weryfikujesz świadomie i racjonalnie, ale większość z nich analizowana jest emocjonalnie na poziomie Twojej podświadomości. Jeśli żaden z dostępnych jogurtów nie wyróżnił się wyglądem na tyle byś zdecydował/a się go kupić od razu to w kolejnym etapie przechodzisz do analizy racjonalnych argumentów zakupu. Z ekonomicznego punktu widzenia sprawdzasz oczywiście cenę, wielkość opakowania lub ilość sztuk np. w promocji.

Kiedy już tylko kilka produktów spełnia Twoje oczekiwania zaczynasz weryfikować jakość każdego z nich. Być może jeden wyróżnia się czymś, co spowoduje, że wyda Ci się atrakcyjne w tym przedziale cenowym. I w tym miejscu pojawiają się właśnie claimy marketingowe. W kontekście opakowania są to krótkie hasła, wyróżniki produktu, deklaracje marketingowe, oświadczenia żywieniowe umieszczane najczęściej na froncie opakowania. Claimy są właśnie jednym z elementów, które dostarczają Konsumentowi dowodów na to, że Twój produkt jest lepszy od konkurencji.

To dla niektórych konsumentów moment, w których już zapada decyzja o zakupie, by skrócić sobie proces weryfikacji np. składu. Claimy w formie tekstowej lub graficznej mają być szybkim potwierdzeniem tego jaka jakość produktu znajduje się w środku opakowania. Producenci często udoskonalają swoje produkty dodając coraz to nowe cechy, które mają w oczach konsumenta pozytywnie wyróżnić te produkty na tle innych. Nazywa się to strategią przewagi pozytywnych cech.

Przykłady claimów na opakowaniach

Przedstawię Ci poniżej kilka przykładów claimów dla różnych kategorii produktów w branży FMCG. Oczywiście lista nie jest zamknięta i nigdy nie będzie. Claimy są bardzo mocno powiązane z trendami konsumenckimi, które bardzo szybko się zmieniają, przez co cykl życia produktów jest coraz krótszy. Zadaniem marketingowca jest na bieżąco śledzić trendy i dopasowywać produkty do oczekiwań rynku – oczywiście w granicach opłacalności. Nie mogę w tym miejscu pominąć faktu, że każda z poniższych cech to koszt. Koszt licencji, zmiany procesu produkcji, lepszych surowców czy badań, dlatego za każdym razem warto odpowiedzieć sobie na pytanie, które cechy mogą przełożyć się na wyróżnienie produktu na półce a potem na finalny zakup przez Konsumenta.

Pochodzenie surowców

  • Produkt polski
  • Wyprodukowano w Polsce
  • Z naturalnych składników
  • BIO, ekologiczny
  • Certyfikaty np. Chronione oznaczenie geograficzne

Skład – oświadczenia żywieniowe

  • Nowy, lepszy skład
  • Prosty skład, ilość składników
  • Bez dodatku…
  • Źródło…
  • Light
  • Specjalne przeznaczenie: dla wegan, wegetarian, bezglutenowy – przyjazny dla osób chorych na celiakię
  • % tłuszczu, niskokaloryczny
  • O obniżonej zawartości…np. soli

Zobacz jakie informacje są wymagane na opakowaniach produktów spożywczych SPRAWDŹ >>>

Receptura

  • Nowa, unikalna receptura
  • Tradycyjna receptura
  • Certyfikat np. jakość tradycja

Opakowanie

  • Recycling np. opakowanie w 80% z recyklatu, opakowanie w 100% do recyclingu
  • Opakowanie otwórz-zamknij

Marketingowy

  • Odwołania do cech produktu np. gęsty, kremowy, śmietankowy smak
  • Odwołania do wielkości opakowania np. mega paka, 2 x więcej produktu
  • Odwołania do ceny np. w duopacku taniej
  • Odwołania do emocji, wspomnień  np. przyjemność w kilku kęsach, niezapomniany smak dzieciństwa,
  • Rekomendacje: liderów opinii, instytucji żywieniowych itp.
  • Przeznaczenie np. dla całej rodziny, do sałatek itp.
  • Wyniki badań, którymi warto się pochwalić np. nr 1 wśród jogurtów wg badań…
  • Wyróżnienia np. Konsumentów w różnych plebiscytach czy Konkursach

Przykłady claimów na jogurtach

Oczywiście są jeszcze claimy charakterystyczne dla każdej kategorii produktowej np. dla wędlin to będzie mięsność (ile jest mięsa w mięsie), a dla wspomnianych już wyżej jogurtów np. rodzaj bakterii itp.

Jesli jesteś na etapie projektowania opakowania, lub zlecasz grafikowi do przygotowania projekt zapoznaj się również z artykułem, w którym pisze co wziąć pod uwagę zanim wyślesz swoje oczekiwania do grafika. Artykuł Brief. Jaki brief taki projekt. SPRAWDŹ >>>

(Visited 276 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *