McDonald’s – sieć barów szybkiej obsługi – czy znasz jej prawdziwą historię?
Sieć barów McDonald’s znana jest na całym świecie. Praktycznie wszyscy wiedzą, że jej założycielami byli bracia McDonald Richard i Maurice. To oni w 1948 roku otworzyli w Kalifornii przydrożną restaurację, w której serwowali pyszne hamburgery, frytki oraz koktajle mleczne. Wtedy jeszcze nie wiedzieli, jak bardzo staną się popularne. Mało kto jednak wie, że światowy gigant ma jeszcze jednego „ojca” – Raya Kroc’a.
Znajomość, która odmieniła losy McDonalds’ów
Kiedy w 1954 roku bracia poznali handlarza Raya Kroc’a, nie wiedzieli jeszcze, że znajomość ta przyniesie tyle zmian. Restauracja McDonalds’ów robiła już wielką furorę w okolicy. Gdyby jednak nie Kroc, zapewne pozostałaby zwykłym barem szybkiej obsługi w San Bernardinio.
Co skłoniło Kroc’a do odwiedzenia tej przydrożnej restauracji? Ray handlował mikserami, których bracia McDonald zamawiali więcej niż jakikolwiek inny lokal. To skłoniło go do odwiedzenia restauracji, którą od razu się zachwycił. Dostrzegł ogromny potencjał i podjął się procesu rozbudowy sieci restauracji pod szyldem McDonald’s. Szybko stał się agentem sprzedającym licencje na prowadzenie baru zgodnie z systemem braci McDonald.
Globalny sukces mimo prawnych kłopotów, konfliktów w zespole czy problemów finansowych
Pionierskie lata McDonald’s nie były łatwe. Niektóre decyzje okazały się wielką porażką. Niemniej jednak dzięki ogromnej determinacji dzisiaj firma osiąga miliardowe obroty i znana jest na całym świecie. Początki korporacji sięgają 1955 roku. Wówczas Ray nie tylko udzielał licencji, ale również otworzył własny lokal w Illinois.
Tak rozpoczął się rozwój korporacji, która zainicjowała nawet placówkę szkoleniową. Uniwersytet Hamburgera powstał w 1961 roku. Z czasem przekształcono go w ogromne centrum, gdzie odbywano szkolenia. Firma miała własną kadrę, bogate zaplecze techniczne i programowe, z którego korzystało tysiące kursantów.
Historia braci McDonald została zekranizowana w 2016 roku. Zachęcam do obejrzenia filmu pt.: “MCImperium”. Obejrzyj zwiastun:
Sympatyczny klaun twarzą restauracji
Kiedy w 1963 roku w telewizji po raz pierwszy pojawił się Ronald McDonald, dzieci natychmiast go pokochały. Klaun w charakterystycznych żółto czerwonych odcieniach stał się ich ulubieńcem. Tak marka zdobywała popularność i rozgłos wśród konsumentów w każdym wieku.
Idąc z duchem czasu, w restauracjach pojawiały się nowe pozycje, między innymi Big Mac czy menu śniadaniowe. Rozrost marki sprawił, że do 1966 roku na terenie Stanów Zjednoczonych powstało aż 700 lokali. Do Polski gigant zawitał w 1992 roku, gdzie szybko zdobył uznanie wśród konsumentów. Dzisiaj restauracje braci McDonald znajdziemy praktycznie w każdym mieście, a łącznie jest ich ponad 450!
Fundacja Ronalda McDonalda, czyli charytatywne cele marki
Z upływem lat restauracje zmieniają się, aby dostosować swoje usługi do panujących trendów. McDonald’s podejmuje szereg działań, aby dostosować swoje usługi do potrzeb konsumentów. Zmianie ulegają między innymi sposoby przygotowywania produktów, czy też możliwość nowych form zamawiania.
Restauracja podejmuje również inicjatywy w trosce o ochronę środowiska, wprowadzając w swoich placówkach kosze do segregacji śmieci. Marka McDonald’s od dawna wspiera akcje charytatywne. W 2015 roku powstał pierwszy w Polsce Dom Ronalda McDonalda. Ma stanowić bezpłatne zakwaterowanie dla rodziców małych pacjentów Kliniki Onkologii Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie.
Ten światowy gigant mimo wielu przeciwności wciąż stanowi najpopularniejszą markę wśród wszystkich fast foodów na świecie.
Przeczytaj również o historii innych marek
Źródła:
- Źródło: https://corporate.mcdonalds.com/corpmcd/our-company/who-we-are/our-history.html