Brief. Jaki brief taki projekt.

Często miałam okazję pracować nad warstwą wizualną nowych koncepcji reklamowych, nowych opakowań produktów czy różnych materiałów graficznych. Nie ukrywam, że jest to zadanie, które jest bardzo fascynujące, kreatywne i pełne satysfakcji, ale jeśli nie przygotujesz się odpowiednio to przysporzy Ci co najmniej kilku problemów:

  • dziesiątki beznadziejnych projektów
  • wydłużający się czas przygotowania właściwego projektu
  • czas = pieniądze, więc koszt przygotowania projektu wzrasta
  • po kilkunastu projektach tracisz cierpliwość i zapał, aż w końcu akceptujesz byle co (nazywam to projektem „kupa”), aby tylko zamknąć irytujący temat – oczywiście to samo dotyczy grafika, który robi dla Ciebie wszystkie te zlecenia, więc mamy „podwójny shit”.

Problem z projektem. Jak temu zapobiec?

Na wstępie tytułowy spoiler – kluczem do mniejszej ilości problemów jest BRIEF. Ale nie chodzi o sztywną formatkę dokumentu, który wysyłasz agencji. Brief nie może być zbiorem Twoich wyobrażeń o projekcie na 5 minut przed wysłaniem maila do grafika. Doświadczenie pokazało mi jak ważna jest odpowiednia analiza sensu tego projektu. Analiza, której grafik ostatecznie w całości nie widzi, ale pozwoli Ci wysnuć właściwe wnioski i podjąć właściwe decyzje dotyczące Twojej grafiki. Tylko wtedy jest szansa, że otrzymasz projekt którego potrzebujesz.

No dobra, ale czego ma dotyczyć ta analiza?

Postaw się w miejscu Twojego odbiorcy gdy widzi Twój projekt. Załóżmy że jest to opakowanie np. kremu do twarzy. Zamknij oczy i wyobraź sobie sytuację, w której Twój potencjalny Klient może sięgać po to opakowanie.

  • Kim jest Twój potencjalny Klient?
  • Dlaczego akurat potrzebuje teraz kremu do twarzy? Czy ma go wyleczyć z trądziku czy po prostu ma suchą skórę po opalaniu.
  • Gdzie może kupić potencjalne kremy do twarzy? Twoje opakowanie będzie stało w aptece czy na półce w supermarkecie?
  • Co widzi Klient patrząc na półkę z kremami? Czy masz dużą konkurencję? Jakie kolory i komunikację stosują inne opakowania?
  • Co wyróżnia Twoje opakowanie od innych?
  • Co przykuło uwagę Klienta biorąc Twoje opakowanie do ręki?
  • Jakie chciałby zobaczyć obrazy? Z czym kojarzyć ma się Twój krem?
  • Jakie emocje ma wzbudzać Twoje opakowanie?
  • Czy po dotknięciu tego opakowania Konsument będzie coś specjalnego czuł? struktura, zapach?
  • Co czyta w pierwszej kolejności?
  • Dlaczego Twój krem jest lepszy niż wszystkie?
  • Czy Twój krem jest zgodny z wartościami Klienta? Jakimi?
  • Jakie korzyści sobie wyobraża Klient stosując Twój krem?
  • Czy za tą cenę oferowane korzyści są opłacalne?
  • Czy Twoje opakowanie wygląda dla Klienta na drogie czy tanie? Jak chcesz żeby był odebrany?
  • Jak potwierdzasz opakowaniem wiarygodność korzyści Twojego produktu?

Można tak płynąć dalej i wymyślać kolejne aspekty, które należy uwzględnić przez zaprojektowaniem opakowania. Myślę, że już widzisz jak ważne jest przekazywanie sensu projektu a nie tylko wymagania graficzne. Jeśli masz zrobioną taką analizę, strategię produktów, strategię marki i komunikacji prawdopodobnie znasz odpowiedzi na większość pytań, ale niestety Twój grafik tego nie wie i to właśnie na etapie tworzenia brief’u musisz mu te informacje przekazać.

Jeszcze pytania od grafika

Zastanów się dodatkowo jakie pytania może mieć nowy grafik, który nie zna jeszcze Twojej marki. Nie wie jakie były robione wcześniej projekty, co jest na projekcie najważniejsze, czy jest jakiś element który musi być zawsze na wszystkich projektach oprócz logo marki. Powinieneś/Powinnaś go w brief’ie poprowadzić za rękę. Uwzględnij takie elementy jak:

  • Cel projektu
  • Kontekst: jakie produkty znajdują się w marce, gdzie są dystrybuowane, kto jest konkurencją, czym się wyróżniamy
  • Linia graficzna: obecna czy nowa
  • Zakres prac: czy tylko packshot jednego produktu czy będzie cała linia
  • Dystrybucja projektu: gdzie będzie używany czy w druku czy digitalu, jakie formaty
  • Poprzednie projekty
  • Wydźwięk projektu – single minded message – czyli jedna myśl która ma zostać z Klientem po kontakcie z Twoim projektem
  • Czas i widełki budżetu
  • Brand Book, System identyfikacji wizualnej (pełna typografia, pełna paleta kolorów, kompozycja elementów graficznych, elementy uzupełniające identyfikację, styl i format layoutów, styl zdjęć i ilustracji, tonalność wypowiedzi, techniczne zasady projektowania, stosowane formaty, dozwolone i niedozwolone zabiegi graficzne)

W razie czego wracaj do powyższej listy zawsze kiedy masz do napisania wymagania do projektu dla agencji, lub stwórz własny szablon, który ograniczy pominięcie ważnych kwestii.

A teraz wrzuć na luz i sprawdź czy pamiętasz jaka marka kryje się pod słynnymi hasłami reklamowymi lub sloganami SPRAWDŹ >>>

(Visited 146 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *