Branża FMCG co to jest? Lista kategorii i produktów.

Skrót FMCG pojawia się bardzo często w różnych publikacjach z raportami rynkowymi, w wiadomościach gospodarczych, a nawet w ogłoszeniach o pracę. Możemy w nich znaleźć wyrażenia takie jak: “branża FMCG”raporty rynkowe FMCG”; „praca w FMCG”, „rozwój branży FMCG” czy „produkty FMCG”. Co więc się za tym skrótem kryje?

Z tego artykułu dowiesz się:
Co oznacza skrót FMCG?
Cechy FMCG
Jakie są branże w FMCG?
Jakie marki i producenci działają w FMCG?
Czy branża farmaceutyczna to FMCG

Co to jest branża FMCG

FMCG oznacza z angielskiego Fast Moving Consumer Goods co można dosłownie przetłumaczyć na język polski jako szybko zbywalne towary konsumpcyjne, czyli wszystkie te produkty które w krótkim czasie konsumujemy lub zużywamy. W klasyfikacji dóbr konsumpcyjnych (dobra trwałe, nietrwałe i usługi) są to właśnie dobra nietrwałe, czyli takie, które są zwykle produktami „pierwszej potrzeby” o krótkim terminie przydatności do spożycia/użycia i szybko rotują w sklepach. Będą to np. chleb, kaszka dla dziecka, płyn do mycia naczyń, krem nawilżający czy nawet papierosy.

Definicja ze strony Investopedia (eng.) -> FMCG Definistion

Cechy charakterystyczne dla branży FMCG

  • Krótka trwałość produktu
  • Zróżnicowanie asortymentu
  • Duża rotacja produktów
  • Wysoka konkurencyjność
  • Rynek bardzo wrażliwy na trendy i zmiany w kulturze konsumowania
  • Detaliczne zakupy konsumenckie
  • Stosunkowo niska cena dla Konsumenta
  • Niska marża producenta
  • Sprzedaż wysokowolumenowa
  • Niskie zaangażowanie konsumenta w produkty

Kategorie w branży FMCG

Koszyk FMCG wykres kołowy

Produktów szybkozbywalnych mamy bardzo dużo, dlatego stosuje się podział na kategorie i podkategorie produktów. Obserwowanie kategorii pozwala dostrzegać szanse i zagrożenia dla naszych produktów i ostatecznie podjąć działania zapobiegawcze. Tym między innymi zajmuje się Category Manager, Product manager, lub Brand Manager. Dla Brand Managera podział na kategorie produktowe jest bardzo ważny. Dzięki podziałowi można obserwować rozwój kategorii, weryfikować które produkty zajmują najwięcej przestrzeni w koszyku konsumenta oraz ile wydajemy na nie pieniędzy w ciągu roku. Warto śledzić czy na rynku nie pojawiają się nowi konkurenci którzy produkują produkty np. substytucyjne (zamienne, jak np. produkty wege dla branży mięsnej) lub komplementarne (uzupełniające, jak masło do chleba). Dzięki temu marka może się szybko zareagować na ofertę konkurencyjną i stworzyć Konsumentowi korzystniejsze warunki zakupu.  

FMCG możemy podzielić na 3 główne grupy:

  • Produkty spożywcze
  • Produkty Kosmetyczne i higieniczne oraz z kategorii zdrowie
  • Artykuły do domu

Wg firmy GFK rynek FMCG wart jest ok. 88 bilionów zł rocznie i sukcesywnie rośnie rok do roku o kilka punktów procentowych. Oznacza to, że jest to stabilny sektor gospodarki, mimo że jest bardzo wrażliwy i podatny na częste zmiany trendów i kryzysy gospodarcze.

Przykłady marek i producentów w FMCG

Poniżej przygotowałam listę kategorii z branży FMCG z przypisanymi przykładami produktów, firm i marek w branży FMCG. Nie jest to lista zamknięta, a jedynie poglądowa gdyż wszystkie sektory z uwagi na bardzo szybki rozwój projektują kolejne nowe kategorie produktowe, aby zwrócić na siebie choć trochę uwagi Konsumenta zasypanego tysiącami produktów na półce.

Firmy spożywcze w branży FMCG

Alkohole & tytoń

Wina, Wina musujące i szampany, Wódki czyste, Wódki smakowe, Alkohole mocne pozostałe powyżej 18% alk. (Kategoria obejmuje: whisky, koniak, brandy, rum, gin), Alkohole pozostałe do 18% alk. (Kategoria obejmuje: wermuty, likiery, RTD, inne), Piwa jasne, Piwa smakowe, bezalkoholowe, cydry

Przykłady: Kompania Piwowarska S.A. (Tyskie, Lech, Żubr, Redd’s), Ambra S.A. (Cydr Lubelski), Grupa Maspex (Żubrówka, Soplica, Grant’s, Metaxa, Carlo Rossi, Aperol), Imperial Tobacco Polska S.A. (L&B, West, Davidoff), British American Tobacco Poland (Lucky Strike, Jan III Sobieski, Vogue, Pall Mall).

Jedzenie dla dzieci

Kaszki, mleka modyfikowane, musy, batoniki, z wykluczeniem żywności specjalnego przeznaczenia. 

Przykłady: Nestle Nutrition (Gerber, Nan2, Bobo Frut), NUTRICIA (Bebiko, Bebilon, BoboVita)

Pieczywo

Chleby, bagietki, rogaliki, bajgle

Przykłady: Kłos Piekarnia, DanCake Polonia SP. Z o.o., Tosta

Nabiał

Mleko, Napoje mleczne, Jogurty i desery mleczne, Lody impulsowe, Lody familijne, Serki kanapkowe, sałatkowe, Sery pleśniowe i topione, Sery żółte twarde

Przykłady: Okręgowa spółdzielnia mleczarska w Piątnicy (Piątnica), Danone (Danio, Danonki), Mlekpol, Zott Polska, Hochland Polska

Desery i Dodatki

Posypki, polewy, orzechy, suszone owoce, aromaty,

Przykłady: Grupa Kapitałowa Bakalland (Delekta, Bakalland), Dr Oetker Polska

Tłuszcze

Masło, Margaryny i mixy, Oliwy, Oleje

Przykłady: Zakłady tłuszczowe Bielmar S.A. (Śniadaniowa, PALMA), Upfield Europe BV (Rama), Bunge Polska (daw. Zakłady Tłuszczowe Kruszwica)

Mrożonki i produkty chłodzone

Przykłady: Iglotex S.A. (Proste Historie), HORTINO Zakład Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego Leżajsk Sp. z o.o.(Poltino)

Owoce i warzywa świeże

Przykłady: Grupa Producentów Amazis, ADM Trade

Artykuły spożywcze

Produkty śniadaniowe zbożowe (płatki śniadaniowe, musli, pieczywo, kawa zbożowa), makarony, dżemy, marmolady, powidła, konfitury, ketchupy, majonezy, musztardy, pozostałe przyprawy mokre i sosy (chrzan, przecier pomidorowy, przyprawy do zup, sosy, dressingi, dipy, mixy, buliony).

Przykłady: Wrigley Company (Orbit), Pamapol S.A. (Pamapol), Maspex (Lubella, Łowicz, Kotlin, Krakus)

Napoje gorące

Kawy, herbaty, napoje rozpuszczalne np. kakao, herbaty granulowane, zioła.

Przykłady: Nestle SA (Nescafe, Nestle Ricore, Nescafe Dolce Gusto i Nespresso), Tchibo, Aspol Przedsiębiorstwo Handlowo-Produkcyjne Sp. z o.o. (Ascafe), Mokate S.A. (Minutka, Loyd, Mokate), Maspex (Puchatek, DecoMorreno, Cremona),

Artykuły sypkie

Mąki, kasze, ryże, cukry

Przykłady: Good Mills Polska (Mąka Basia), Pfeifer & Langen Marketing (Cukier Diamant)

Mięso i ryby

Ryby i przetwory rybne, kiełbasy (suche i podsuszane), kabanosy i przekąski mięsne, parówki, wędliny, mięso i przetwory mięsne

Przykłady: Madej Wróbel Sp. z o.o., Peklimar Sp. z o.o., Lisner Poznań Sp. z o.o., Graal S.A.

Słone przekąski

Paluszki, chipsy, krakersy, prażynki, chrupki, orzeszki

Przykłady: Lajkonik Snacks Sp. z o.o., Frito Lay Poland Sp. z o.o. (Lay’s), Internack Group (Felix, Przysnacki)

Napoje zimne

Wody (wody niegazowane, gazowane i smakowe), napoje (napoje gazowane i niegazowane), soki, nektary, syropy, napoje energetyczne i izotoniczne

Przykłady: Coca Cola Company (Coca Cola, Sprite, Kinley, Fanta, Cappy, Kropla Beskidu), Muszynianka Sp. z o.o. , Maspex (Tymbark, Caprio, Tiger, Nestea, Dr Witt, Tarczyn, Kubuś),

Dania w proszku i przyprawy

Zupy w proszku, dania w proszku, przyprawy,

Przykłady: Prymat Sp. z o.o. , McCormick Polska S.A. (Kamis), Unilever Polska Sp. z o.o. (Knorr), Nestle Polska (Winiary)

Słodycze

Produkty czekoladowe paczkowane, Praliny i bombonierki,  Czekolada w tabliczkach, Słodycze nieczekoladowe (Kategoria obejmuje: cukierki, żelki, pianki), Ciastka, Batony i wafelki, produkty impulsowe spożywcze (gumy, lizaki, drażetki, dropsy)

Przykłady: Mondelez International (Milka, Oreo, AlpenGold, Petitki, Delicje), Górnośląska Fabryka Cukierków HANKA Sp. z o.o. (Michałki z Hanki), LOTTE Wedel (Pawełki, WW, Ptasie Mleczko, Czeko Tubka)

Koszyk kosmetyczny w branży FMCG

Kosmetyki dziecięce

Pudry, kremy, balsamy, oliwki, szampony pielęgnacyjne,

Przykłady: Nivea Polska Sp. Z o.o. (Bambino), Stada Poland (Oilatum), Ziaja LTD (Ziajka)

Kosmetyki

Lakiery, pudry, kosmetyki kolorowe, podkłady barwiące; pudry do makijażu, pudry po kąpieli,

Przykłady: Inglot Sp. Z o.o. (INGLOT), Sylveco (VIANEK), Instytut kosmetyczny Dr Irena Eris, Laboratorium kosmetyków naturalnych Farmona (herbalcare, Jantar, Radical, Tutti Fruti), Loreal Polska (Maybelline New York, NYX)

Artykuły sanitarne

Pieluchy, chusteczki, papiery, Podpaski, wkładki, tampony, chusteczki nawilżane, żele, maszynki do golenia, szczoteczki

Przykłady: Procter & Gamble Company (Pampers, Allways, Gillette, Tampax, Naturella), TZMO S.A. (Seni), Stella Pack (Lula), Johnsons & Johnsons Company (OB., Carefree)

Higiena jamy ustnej

Płyny do płukania, pasty i żele do zębów,

Przykłady: Colgate-Palmolive Company (Colgate), Procter & Gamble Company (Blend a Med., OralB), Johnson & Johnson Poland (Listerine)

Higiena osobista

Żele myjące, pudry higieniczne; mydła toaletowe, mydła dezodoryzujące, antyperspiranty,

Przykłady: Unilever (DOVE, Rexona, AXE), Colgate-Palmolive Company (Palmolive), Beiersdorf Nivea Polska (Nivea, Bambino)

Ochrona skóry

Kremy, emulsje, oliwki, balsamy do skóry, maseczki do twarzy, produkty z filtrem ochronnym

Przykłady: Loreal Polska (Garnier, Loreal Paris, Mixa), Beiersdorf Nivea Polska (Nivea, Bambino), Unilever (DOVE)

Koszyk Artykułów domowych

Chemia gospodarcza

Środki do mycia naczyń, produkty do prania i płukania, uniwersalne i specjalistyczne środki czystości, preparaty do wc, zapachy do domu i odświeżacze powietrza

Przykłady: Unilever (Domestos, Cif, Persil, OMO), LAKM (Sidolux, Perlux), Procter & Gamble (AmbiPUR, Fairy)

Produkty dla zwierząt

Karmy dla zwierząt (mokre i suche), przekąski dla zwierząt

Przykłady: Nestle (Puruna, Frieskies, Dogchow, Darling, Gourmet, Felix), Tropical Sp. z o.o. (Tropical, TropiCat, TropiDog),

Dom i ogród

Produkty do przechowywania żywności (np. folie aluminiowe, woreczki, pojemniki), produkty (niespożywcze) przyjazne środowisku, artykuły biurowe,

Przykłady: Sarantis Polska (Jan Nizbędny), RAVI Sp. z o.o. (Ravi Simply Solutions, Clean Therapy), BIC Polska

Czy branża farmaceutyczna to branża FMCG?

Często pojawiają się pytania czy branża farmaceutyczna zalicza się do FMCG, z uwagi na to że można ją uznać za szybkozbywalną. Z ciekawości sama zaczęłam szperać w sieci aby znaleźć gdzieś rzetelną odpowiedź na to pytanie. Jako sektor gospodarki branża farmaceutyczna traktowana jest osobno. Można znaleźć odrębne raporty sektorowe przemysłu farmaceutycznego i przemysłu spożywczego. Nie mniej jednak suplementy diety czy leki bez recepty OTC traktowane są jako osobna gałąź zaliczana właśnie do FMCG. Decydującym czynnikiem wpływającym na tę kwalifikowalność jest fakt, że na suplementy i leki OTC nie wymaga się recepty. Są dostępne dla wszystkich w większości sklepów detalicznych w Polsce.

(Visited 1 166 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *