Skrót FMCG pojawia się bardzo często w różnych publikacjach z raportami rynkowymi, w wiadomościach gospodarczych, a nawet w ogłoszeniach o pracę. Możemy w nich znaleźć wyrażenia takie jak: “branża FMCG” „raporty rynkowe FMCG”; „praca w FMCG”, „rozwój branży FMCG” czy „produkty FMCG”. Co więc się za tym skrótem kryje?
Z tego artykułu dowiesz się: |
---|
Co oznacza skrót FMCG? Cechy FMCG Jakie są branże w FMCG? Jakie marki i producenci działają w FMCG? Czy branża farmaceutyczna to FMCG |
Co to jest branża FMCG
FMCG oznacza z angielskiego Fast Moving Consumer Goods co można dosłownie przetłumaczyć na język polski jako szybko zbywalne towary konsumpcyjne, czyli wszystkie te produkty które w krótkim czasie konsumujemy lub zużywamy. W klasyfikacji dóbr konsumpcyjnych (dobra trwałe, nietrwałe i usługi) są to właśnie dobra nietrwałe, czyli takie, które są zwykle produktami „pierwszej potrzeby” o krótkim terminie przydatności do spożycia/użycia i szybko rotują w sklepach. Będą to np. chleb, kaszka dla dziecka, płyn do mycia naczyń, krem nawilżający czy nawet papierosy.
Definicja ze strony Investopedia (eng.) -> FMCG Definistion
Cechy charakterystyczne dla branży FMCG
- Krótka trwałość produktu
- Zróżnicowanie asortymentu
- Duża rotacja produktów
- Wysoka konkurencyjność
- Rynek bardzo wrażliwy na trendy i zmiany w kulturze konsumowania
- Detaliczne zakupy konsumenckie
- Stosunkowo niska cena dla Konsumenta
- Niska marża producenta
- Sprzedaż wysokowolumenowa
- Niskie zaangażowanie konsumenta w produkty
Kategorie w branży FMCG
Produktów szybkozbywalnych mamy bardzo dużo, dlatego stosuje się podział na kategorie i podkategorie produktów. Obserwowanie kategorii pozwala dostrzegać szanse i zagrożenia dla naszych produktów i ostatecznie podjąć działania zapobiegawcze. Tym między innymi zajmuje się Category Manager, Product manager, lub Brand Manager. Dla Brand Managera podział na kategorie produktowe jest bardzo ważny. Dzięki podziałowi można obserwować rozwój kategorii, weryfikować które produkty zajmują najwięcej przestrzeni w koszyku konsumenta oraz ile wydajemy na nie pieniędzy w ciągu roku. Warto śledzić czy na rynku nie pojawiają się nowi konkurenci którzy produkują produkty np. substytucyjne (zamienne, jak np. produkty wege dla branży mięsnej) lub komplementarne (uzupełniające, jak masło do chleba). Dzięki temu marka może się szybko zareagować na ofertę konkurencyjną i stworzyć Konsumentowi korzystniejsze warunki zakupu.
FMCG możemy podzielić na 3 główne grupy:
- Produkty spożywcze
- Produkty Kosmetyczne i higieniczne oraz z kategorii zdrowie
- Artykuły do domu
Wg firmy GFK rynek FMCG wart jest ok. 88 bilionów zł rocznie i sukcesywnie rośnie rok do roku o kilka punktów procentowych. Oznacza to, że jest to stabilny sektor gospodarki, mimo że jest bardzo wrażliwy i podatny na częste zmiany trendów i kryzysy gospodarcze.
Przykłady marek i producentów w FMCG
Poniżej przygotowałam listę kategorii z branży FMCG z przypisanymi przykładami produktów, firm i marek w branży FMCG. Nie jest to lista zamknięta, a jedynie poglądowa gdyż wszystkie sektory z uwagi na bardzo szybki rozwój projektują kolejne nowe kategorie produktowe, aby zwrócić na siebie choć trochę uwagi Konsumenta zasypanego tysiącami produktów na półce.
Firmy spożywcze w branży FMCG
Alkohole & tytoń
Wina, Wina musujące i szampany, Wódki czyste, Wódki smakowe, Alkohole mocne pozostałe powyżej 18% alk. (Kategoria obejmuje: whisky, koniak, brandy, rum, gin), Alkohole pozostałe do 18% alk. (Kategoria obejmuje: wermuty, likiery, RTD, inne), Piwa jasne, Piwa smakowe, bezalkoholowe, cydry
Przykłady: Kompania Piwowarska S.A. (Tyskie, Lech, Żubr, Redd’s), Ambra S.A. (Cydr Lubelski), Grupa Maspex (Żubrówka, Soplica, Grant’s, Metaxa, Carlo Rossi, Aperol), Imperial Tobacco Polska S.A. (L&B, West, Davidoff), British American Tobacco Poland (Lucky Strike, Jan III Sobieski, Vogue, Pall Mall).
Jedzenie dla dzieci
Kaszki, mleka modyfikowane, musy, batoniki, z wykluczeniem żywności specjalnego przeznaczenia.
Przykłady: Nestle Nutrition (Gerber, Nan2, Bobo Frut), NUTRICIA (Bebiko, Bebilon, BoboVita)
Pieczywo
Chleby, bagietki, rogaliki, bajgle
Przykłady: Kłos Piekarnia, DanCake Polonia SP. Z o.o., Tosta
Nabiał
Mleko, Napoje mleczne, Jogurty i desery mleczne, Lody impulsowe, Lody familijne, Serki kanapkowe, sałatkowe, Sery pleśniowe i topione, Sery żółte twarde
Przykłady: Okręgowa spółdzielnia mleczarska w Piątnicy (Piątnica), Danone (Danio, Danonki), Mlekpol, Zott Polska, Hochland Polska
Desery i Dodatki
Posypki, polewy, orzechy, suszone owoce, aromaty,
Przykłady: Grupa Kapitałowa Bakalland (Delekta, Bakalland), Dr Oetker Polska
Tłuszcze
Masło, Margaryny i mixy, Oliwy, Oleje
Przykłady: Zakłady tłuszczowe Bielmar S.A. (Śniadaniowa, PALMA), Upfield Europe BV (Rama), Bunge Polska (daw. Zakłady Tłuszczowe Kruszwica)
Mrożonki i produkty chłodzone
Przykłady: Iglotex S.A. (Proste Historie), HORTINO Zakład Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego Leżajsk Sp. z o.o.(Poltino)
Owoce i warzywa świeże
Przykłady: Grupa Producentów Amazis, ADM Trade
Artykuły spożywcze
Produkty śniadaniowe zbożowe (płatki śniadaniowe, musli, pieczywo, kawa zbożowa), makarony, dżemy, marmolady, powidła, konfitury, ketchupy, majonezy, musztardy, pozostałe przyprawy mokre i sosy (chrzan, przecier pomidorowy, przyprawy do zup, sosy, dressingi, dipy, mixy, buliony).
Przykłady: Wrigley Company (Orbit), Pamapol S.A. (Pamapol), Maspex (Lubella, Łowicz, Kotlin, Krakus)
Napoje gorące
Kawy, herbaty, napoje rozpuszczalne np. kakao, herbaty granulowane, zioła.
Przykłady: Nestle SA (Nescafe, Nestle Ricore, Nescafe Dolce Gusto i Nespresso), Tchibo, Aspol Przedsiębiorstwo Handlowo-Produkcyjne Sp. z o.o. (Ascafe), Mokate S.A. (Minutka, Loyd, Mokate), Maspex (Puchatek, DecoMorreno, Cremona),
Artykuły sypkie
Mąki, kasze, ryże, cukry
Przykłady: Good Mills Polska (Mąka Basia), Pfeifer & Langen Marketing (Cukier Diamant)
Mięso i ryby
Ryby i przetwory rybne, kiełbasy (suche i podsuszane), kabanosy i przekąski mięsne, parówki, wędliny, mięso i przetwory mięsne
Przykłady: Madej Wróbel Sp. z o.o., Peklimar Sp. z o.o., Lisner Poznań Sp. z o.o., Graal S.A.
Słone przekąski
Paluszki, chipsy, krakersy, prażynki, chrupki, orzeszki
Przykłady: Lajkonik Snacks Sp. z o.o., Frito Lay Poland Sp. z o.o. (Lay’s), Internack Group (Felix, Przysnacki)
Napoje zimne
Wody (wody niegazowane, gazowane i smakowe), napoje (napoje gazowane i niegazowane), soki, nektary, syropy, napoje energetyczne i izotoniczne
Przykłady: Coca Cola Company (Coca Cola, Sprite, Kinley, Fanta, Cappy, Kropla Beskidu), Muszynianka Sp. z o.o. , Maspex (Tymbark, Caprio, Tiger, Nestea, Dr Witt, Tarczyn, Kubuś),
Dania w proszku i przyprawy
Zupy w proszku, dania w proszku, przyprawy,
Przykłady: Prymat Sp. z o.o. , McCormick Polska S.A. (Kamis), Unilever Polska Sp. z o.o. (Knorr), Nestle Polska (Winiary)
Słodycze
Produkty czekoladowe paczkowane, Praliny i bombonierki, Czekolada w tabliczkach, Słodycze nieczekoladowe (Kategoria obejmuje: cukierki, żelki, pianki), Ciastka, Batony i wafelki, produkty impulsowe spożywcze (gumy, lizaki, drażetki, dropsy)
Przykłady: Mondelez International (Milka, Oreo, AlpenGold, Petitki, Delicje), Górnośląska Fabryka Cukierków HANKA Sp. z o.o. (Michałki z Hanki), LOTTE Wedel (Pawełki, WW, Ptasie Mleczko, Czeko Tubka)
Koszyk kosmetyczny w branży FMCG
Kosmetyki dziecięce
Pudry, kremy, balsamy, oliwki, szampony pielęgnacyjne,
Przykłady: Nivea Polska Sp. Z o.o. (Bambino), Stada Poland (Oilatum), Ziaja LTD (Ziajka)
Kosmetyki
Lakiery, pudry, kosmetyki kolorowe, podkłady barwiące; pudry do makijażu, pudry po kąpieli,
Przykłady: Inglot Sp. Z o.o. (INGLOT), Sylveco (VIANEK), Instytut kosmetyczny Dr Irena Eris, Laboratorium kosmetyków naturalnych Farmona (herbalcare, Jantar, Radical, Tutti Fruti), Loreal Polska (Maybelline New York, NYX)
Artykuły sanitarne
Pieluchy, chusteczki, papiery, Podpaski, wkładki, tampony, chusteczki nawilżane, żele, maszynki do golenia, szczoteczki
Przykłady: Procter & Gamble Company (Pampers, Allways, Gillette, Tampax, Naturella), TZMO S.A. (Seni), Stella Pack (Lula), Johnsons & Johnsons Company (OB., Carefree)
Higiena jamy ustnej
Płyny do płukania, pasty i żele do zębów,
Przykłady: Colgate-Palmolive Company (Colgate), Procter & Gamble Company (Blend a Med., OralB), Johnson & Johnson Poland (Listerine)
Higiena osobista
Żele myjące, pudry higieniczne; mydła toaletowe, mydła dezodoryzujące, antyperspiranty,
Przykłady: Unilever (DOVE, Rexona, AXE), Colgate-Palmolive Company (Palmolive), Beiersdorf Nivea Polska (Nivea, Bambino)
Ochrona skóry
Kremy, emulsje, oliwki, balsamy do skóry, maseczki do twarzy, produkty z filtrem ochronnym
Przykłady: Loreal Polska (Garnier, Loreal Paris, Mixa), Beiersdorf Nivea Polska (Nivea, Bambino), Unilever (DOVE)
Koszyk Artykułów domowych
Chemia gospodarcza
Środki do mycia naczyń, produkty do prania i płukania, uniwersalne i specjalistyczne środki czystości, preparaty do wc, zapachy do domu i odświeżacze powietrza
Przykłady: Unilever (Domestos, Cif, Persil, OMO), LAKM (Sidolux, Perlux), Procter & Gamble (AmbiPUR, Fairy)
Produkty dla zwierząt
Karmy dla zwierząt (mokre i suche), przekąski dla zwierząt
Przykłady: Nestle (Puruna, Frieskies, Dogchow, Darling, Gourmet, Felix), Tropical Sp. z o.o. (Tropical, TropiCat, TropiDog),
Dom i ogród
Produkty do przechowywania żywności (np. folie aluminiowe, woreczki, pojemniki), produkty (niespożywcze) przyjazne środowisku, artykuły biurowe,
Przykłady: Sarantis Polska (Jan Nizbędny), RAVI Sp. z o.o. (Ravi Simply Solutions, Clean Therapy), BIC Polska
Czy branża farmaceutyczna to branża FMCG?
Często pojawiają się pytania czy branża farmaceutyczna zalicza się do FMCG, z uwagi na to że można ją uznać za szybkozbywalną. Z ciekawości sama zaczęłam szperać w sieci aby znaleźć gdzieś rzetelną odpowiedź na to pytanie. Jako sektor gospodarki branża farmaceutyczna traktowana jest osobno. Można znaleźć odrębne raporty sektorowe przemysłu farmaceutycznego i przemysłu spożywczego. Nie mniej jednak suplementy diety czy leki bez recepty OTC traktowane są jako osobna gałąź zaliczana właśnie do FMCG. Decydującym czynnikiem wpływającym na tę kwalifikowalność jest fakt, że na suplementy i leki OTC nie wymaga się recepty. Są dostępne dla wszystkich w większości sklepów detalicznych w Polsce.