Na wstępie muszę się do czegoś przyznać – przed Tobą i przed samą sobą…jestem uzależniona od kupowania książek
Muszę mieć wszystkie książki, które wyczerpują lub poszerzają dane zagadnienie, bo inaczej mam poczucie straty. Gdy patrzę na książki, które usuwam z koszyka (z ekonomicznego punktu widzenia) czuję, że wiedza, którą mam na wyciągnięcie ręki przechodzi gdzieś obok mnie. Proszę napisz w komentarzu czy też tak masz… lub wesprzyj mnie dobrym słowem wsparcia :).
W tym miejscu pragnę zaznaczyć, że praca Brand Managera opiera się na wiedzy z wielu obszarów, nie tylko z samego brand managementu. Żeby Brand Manager mógł mieć szeroki pogląd na sytuacje marki musi mieć pogląd na wiele okołobiznesowych spraw. Tak więc obszar wiedzy poszerza nam się do psychologii, ekonomii czy np. technologii produkcji. Dlatego w tym wpisie ograniczę się do 10 książek o zarządzaniu marką.
Książki dla Brand Managera
Strategia marki
Krzysztof Wadas
Książka którą polecam każdemu! Napisana bardzo przystępnym językiem, bez naukowych dywagacji, więc nawet jeśli nie zarządzasz marką a chcesz rozeznać się jedynie w świecie marki to to jest właśnie pozycja dla Ciebie. Strategia marki opisana krok po kroku. Autor objaśnia proces powstawania strategii marki przez pryzmat własnych doświadczeń posługując się ciekawą i przyjemną w odbiorze analogią. Przyjemna pigułka wiedzy o projektowaniu marki.
To jest Marketing
Seth Godin
Ta książka bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła. Długo z nią zwlekałam, bo tytuł mnie zniechęcał – przecież książek o marketingu jest mnóstwo. Ale opinie w sieci jasno wskazywały, że warto przeczytać… Więc przeczytałam – na swoje szczęście 🙂 Jest to książka która pozwala Ci wspiąć się na wyżyny marketingu i robić go w końcu sensownie. Autor wyjaśnia po co tak naprawdę jest marketing i pozostawia bardzo duże przestrzeni do przemyśleń. Podsumowując zgadzam się z opiniami w sieci, że warto ją przeczytać!
How brands grow
Byron Sharp
Tytuł tej książki przytaczany jest przez wielu ekspertów i naukowców w dziedzinie brand managementu. Niestety nie ma jeszcze dostępnego przełożenia na język polski. Byron Sharp jest profesorem nauk marketingowych na Uniwersytecie Australii Południowej, znanym z podejścia do marketingu opartego na dowodach. W książce zawarł wyniki swojej kilkudziesięcioletniej pracy nad metodami budowania lojalności konsumentów wobec marek. Stawia tezy, które są sprzeczne z kultowymi teoriami wielkich marketingowców i pozostawia otwartą przestrzeń do dyskusji.
Marketing
Philip Kotler, Kevin Lane Keller
A propos wielkich marketingowców, to właśnie mowa o Philipie Kotlerze. Jego książka już na całym świecie nazywana jest “Biblią marketingu”. Jest zbiorem analiz i opracowań najlepszych działań związanych z marketingiem. Ogromny szacunek dla tego, kto przeczyta ją od deski do deski. Książka ma 848 stron i waży ok. 3 kg. Nie da się więc poczytać “do snu” – próbowałam dwa razy – za każdym razem skutecznie budziło mnie walnięcie jak cegłą w twarz…
Strategiczny brand marketing
Jacek Szczepański
Książka, po którą sięgnęłam jako pierwszą na swojej drodze do zarządzania marką. Dzisiaj wiem, że to był bardzo dobry krok, by zrozumieć obszar brand marketingu. Bardzo precyzyjnie opisuje czym jest marka, jakie są rodzaje marek, jak przebiega cykl życia marki oraz jakie procesy mu towarzyszą. Więc jeśli potrzebujesz poznać podstawową teorię na temat struktury i procesów w zarządzaniu marką to jest to książka, którą zdecydowanie musisz przeczytać.
Zarządzanie silną marką
Marzanna Witek-Hajduk
Pani profesor Marzanna Witek-Hajduk jest kierownikiem studiów z zarządzania marką w Wyższej Szkole Handlowej w Warszawie, kierunku na których miałam przyjemność studiować. Mogę otwarcie powiedzieć, że książka ta stanowi kompendium wiedzy przekazywanej na studiach i śmiało można z niej korzystać jako z naukowego źródła wiedzy. W książce znajdziesz bardzo dokładnie opisane atrybuty kapitału marki oraz narzędzia kształtowania silnej marki.
Wskaźniki marketingowe
Robert Kozielski
Książka dla każdego Brand Managera. Musi ją mieć każdy marketingowiec. Miarą efektywności wszystkich podejmowanych przez marketerów działań są oczywiście KPI, ale nierzadko zdarza się tak, że nie znamy wszystkich czynników wpływających na ostateczne wyniki. Dobrze jest mieć wtedy pod ręką książkę Roberta Kozielskiego, który opisuje nie tylko definicje i wzory wskaźników, ale również przykłady zastosowania na konkretnych studiach przypadku. Zdecydowanie polecam!
Mózg na zakupach
A.K. Pradeep
Wielu marketerów nawet nie ma pojęcia jak przebiega proces decyzyjny w głowie konsumenta podczas zakupów. Ba! Nawet sami Konsumenci nie wiedzą jak się to odbywa. Wszystko dzieje się szybko, a większość decyzji zapada na poziomie podświadomości. Ta książka pomaga zrozumieć różnice reakcji i sposoby podejmowania decyzji różnych grup docelowych w odpowiedzi na marki lub różne opakowania produktów. To bardzo cenna wiedza, którą warto uwzględniać projektując ukryte przekazy do Konsumentów.
Zarządzanie wartością i wycena marki
Grzegorz Urbanek
Z definicji marka jest wartością niematerialną. Nie tylko dla Konsumentów ale także dla udziałowców firmy. Książka przedstawia różne metody wyceny wartości marek na rynku, dzięki czemu jesteśmy w stanie ocenić i wzmacniać efekty naszych działań wewnątrz organizacji, aby cały czas podnosić wartość marki. Może nie jest to pozycja łatwa, ale z pewnością kluczowa w budowaniu wartości na konkurencyjnym i przesyconym rynku.
The new strategic brand management
Jean – Noel Kapferer
Jest to podręcznik na temat globalnego brandingu stworzony przez światową sławę marketingu Jeana Noela Kapferera. Na chwilę pisania tego wpisu nie ma jeszcze na rynku wersji polsko-języcznej książki. Książka opisuje i wyjaśnia najnowsze techniki zarządzania marką stosowane przez firmy na całym świecie. Jest to pozycja cytowana w wielu polskich branżowych książkach i pracach naukowych. Zawiera wiele wyczerpujących odpowiedzi i pouczających przykładów firm z całego świata.
Powyższa lista nie jest oczywiście zamkniętym zbiorem. To książki, z którymi pracuję na co dzień, lub często pojawiają się w przypisach materiałów branżowych i zawierają moim zdaniem istotne treści w zakresie zarządzania marką. Jeśli uważasz, że jakiś tytuł powinien stanowić uzupełnienie tej listy koniecznie napisz w komentarzu. Daj też znać, która pozycja jest dla Ciebie najbardziej interesująca.
Jestem ciekawa Waszych odpowiedzi